1 X 2023 (Niedziela) godz. 19:00

Koncert kameralny - "Wino, kobiety i śpiew. Pieśni Colina Muset"

Aula Magna Pałacu Branickich

Transmisja:

Wykonawcy:

  • Jacek Kowalski i Klub św. Ludwika

Opis wydarzenia:

COLIN MUSET
Jeden z najbardziej dziś znanych i wykonywanych truwerów – czyli zarazem poetów i pieśniarzy – średniowiecznej Francji. Żył w połowie XIII wieku na pograniczu Szampanii, Burgundii i Lotaryngii. Pozostawił po sobie szereg pieśni, przeważnie zachowanych wraz z notacjami muzycznymi, w których nieodmiennie powraca do tematu zabawy, beztroskiej biesiady i wędrówki po zamkach w poszukiwaniu dobrego „sponsora”. Przeważnie też umieszcza we nich osobisty „podpis” – eksponując samego siebie, wraz z imieniem i przezwiskiem. Tak więc pod względem literackim był przodkiem Villona, Pantagruela i Colas Bregnona – ale jako starszy od nich, jest w zasadzie pierwszym z poetów francuskich, którzy nadawali swojej twórczości tak charakterystyczną aurę autoironii tudzież umiłowania „kobiet, wina i pieśni”. Ponieważ zaś inne źródła o nim milczą, informacje o życiu i twórczości trzeba dobywać z samych utworów. Tak uczynił to Gaston Paris, jeden z klasycznych badaczy dawnej literatury francuskiej: Colin Muset był bez wątpienia zawodowym śpiewakiem. Zimę przepędzał jak porządny mieszczuch z żoną i córką, w domu, w którym nie zbywało na wygodach, gdzie był i pachołek, i służąca; a kiedy nastawała wiosna, wsiadał na konia, objuczonego sakwami, zarzucał sobie na plecy gęśle i smyczek, i wędrował po zamkach, aby zabawiać wielkich panów i damy. Z pewnością grywał dla nich rozmaite utwory, pieśni o wielkich czynach i piosenki o miłości, trybudele i pastorele. Ale pomiędzy nie wplatał własne pieśni, które zapewniały mu wysoką rangę wśród minstreli. Dzieła wszystkie Colin Museta w polskich wersjach językowych ukazały się na płycie Klubu Świętego Ludwika w grudniu 2022.

JACEK KOWALSKI
Pieśniarz, Sarmata, historyk sztuki, miłośnik poezji staropolskiej i tłumacz poezji starofrancuskiej. Śpiewa piosenki własne o dawnych czasach i własne przekłady piosenek z dawnych czasów. Występuje z zespołami: Monogramista JK (instrumentarium klasyczne) i Klub Świętego Ludwika (instrumentarium dawne). Wydał kilkadziesiąt książek, płyt, publikacji popularnych i naukowych związanych z kulturą, sztuką i literaturą dawnej Polski oraz starej Francji.

AGNIESZKA OBST–CHWAŁA
Skrzypaczka i fidelistka, założycielka i kierownik artystyczny zespołu Muzyki Dawnej Sabionetta, działającego od 2004 r. Od 1989 r. związana z Zamojskim Zespołem Muzyki Dawnej Capella all’ Antico. Współpracuje z wieloma zespołami Muzyki Dawnej: Ars Cantus, Dekameron, La Tempesta, Ars Nova, Il Tempo, Klub św. Ludwika, Alta, Zespół Instrumentów Dawnych Narol Baroque oraz z zespołami tańca dawnego. Występuje również z zespołami folklorystycznymi i folkowymi, m. in. z zespołem Swoją Drogą i ZPiT „Zamojszczyzna”. Nagrała wiele płyt z muzyką dawną, folkową oraz muzyką pisaną do przedstawień teatralnych. Jest jednym z założycieli i członkiem zarządu Koła Muzyki Dawnej, działającego od 2010 r. przy Zarządzie Głównym Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków w Warszawie.

TOMASZ DOBRZAŃSKI
Muzyk grający na dawnych i współczesnych instrumentach dętych i szarpanych, współczesnych i historycznych. Kieruje wrocławskim zespołem Ars Cantus, który przygotował liczne nagrania nieznanej muzyki wrocławskiej i śląskiej. Występuje też jako solista. Autor i współtwórca licznych nagrań i publikacji oraz muzycznych opracowań spektakli tanecznych i teatralnych. Dyrektor artystyczny wrocławskiego festiwalu Muzyki Dawnej Forum Musicum. Budowniczy dawnych instrumentów. Dydaktyk i popularyzator muzyki dawnej.

JAN KIERNICKI
Muzyk grający na lutni, arcylutni, średniowiecznej gitternie i lirze korbowej. Śpiewa średniowieczną monodię liturgiczną i polifonię renesansową, doskonaląc się w tych dziedzinach przede wszystkim pod kierunkiem Marcela Pérèsa z Francji. Jest założycielem i kierownikiem artystycznym zespołu Lúthien Consort. Występuje na koncertach i festiwalach w Polsce i za granicą – na Litwie, we Włoszech, Czechach, Francji i Belgii, z zespołami Jerycho, Klubem św. Ludwika, Anią Brodą, Marią Klich, Morgaine, Jackiem Hałasem i Camino Polaco. Organizaror corocznego festiwalu muzyki dawnej Poznań Katharsis Festival.

JACEK MUZIOŁ
Muzyk perkusista współpracujący z różnymi instytucjami artystycznymi (m. in. NFM Wrocław). Założyciel i kierownik artystyczny grupy perkusyjnej Repercussion oraz pomysłodawcą i organizatorem Festiwalu Rytmu Drumbattle. Swoje doświadczenie artystyczne wykorzystuje w pracy z młodzieżą jako nauczyciel perkusji w Zespole Szkół Muzycznych w Legnicy oraz PSM I st. nr 2 we Wrocławiu. W 2011 wraz z grupą wrocławskich perkusistów powołał do życia Fundację Repercussion, która inicjuje wiele projektów kulturalnych, między innymi prowadzi szkołę perkusyjną Drumlinic.

Colin Muset to jeden z najbardziej dziś znanych i wykonywanych truwerów – czyli zarazem poetów i pieśniarzy – średniowiecznej Francji. Żył w połowie XIII wieku na pograniczu Szampanii, Burgundii i Lotaryngii. Pozostawił po sobie szereg pieśni, przeważnie zachowanych wraz z notacjami muzycznymi, w których nieodmiennie powraca do tematu zabawy, beztroskiej biesiady i wędrówki po zamkach w poszukiwaniu dobrego „sponsora”. Przeważnie też umieszcza we nich osobisty „podpis” – eksponując samego siebie, wraz z imieniem i przezwiskiem. Tak więc pod względem literackim był przodkiem Villona, Pantagruela i Colas Bregnona – ale jako starszy od nich, jest w zasadzie pierwszym z poetów francuskich, którzy nadawali swojej twórczości tak charakterystyczną aurę autoironii tudzież umiłowania „kobiet, wina i pieśni”. Ponieważ zaś inne źródła o nim milczą, informacje o życiu i twórczości trzeba dobywać z samych utworów. Tak uczynił to Gaston Paris, jeden z klasycznych badaczy dawnej literatury francuskiej: Colin Muset był bez wątpienia zawodowym śpiewakiem. Zimę przepędzał jak porządny mieszczuch z żoną i córką, w domu, w którym nie zbywało na wygodach, gdzie był i pachołek, i służąca; a kiedy nastawała wiosna, wsiadał na konia, objuczonego sakwami, zarzucał sobie na plecy gęśle i smyczek, i wędrował po zamkach, aby zabawiać wielkich panów i damy. Z pewnością grywał dla nich rozmaite utwory, pieśni o wielkich czynach i piosenki o miłości, trybudele i pastorele. Ale pomiędzy nie wplatał własne pieśni, które zapewniały mu wysoką rangę wśród minstreli. Dzieła wszystkie Colin Museta w polskich wersjach językowych ukazały się na płycie Klubu Świętego Ludwika w grudniu 2022.

Jacek Kowalski: Pieśniarz, Sarmata, historyk sztuki, miłośnik poezji staropolskiej, tłumacz poezji starofrancuskiej. Śpiewa piosenki własne o dawnych czasach i własne przekłady piosenek z dawnych czasów. Występuje z zespołami: Monogramista JK (instrumentarium klasyczne) i Klub Świętego Ludwika (instrumentarium dawne). W ramach tego ostatniego zespołu współpracuje z Tomaszem Dobrzańskim. Wydał kilkadziesiąt książek, płyt, publikacji popularnych i naukowych związanych z kulturą i literaturą dawnej Polski i starej Francji, m.in. „Niezbędnik krzyżowca”, „Niezbędnik trubadura”, „Niezbędnik Sarmaty”, „Konfederacja barska po Kowalsku”, „Dumy staropolskie”, „Idźmy! śpiewy powstańcze 1863”, „Niezbędnik Szuana”. Jest też autorem misteriów, baśni muzycznych, widowisk plenerowych.

pl_PLPolish
Skip to content