9 XI 2024 (Sobota) godz. 19:00

Muzyka Czeskiego Baroku

Aula Magna Pałacu Branickich w Białymstoku

Transmisja:

Wykonawcy:

  • Tomáš Šelc – baryton (Czechy)
  • Zespół Muzyki Dawnej COLLEGIUM MARIANUM
    w składzie:
    Jana Rudovská Semerádová – flet traverso, kierownictwo artystyczne
    Lenka Torgersen – skrzypce, koncertmistrz
    Malgorzata Malke – skrzypce
    Andreas Torgersen – altówka
    Hana Fleková – wiolonczela
    Jan Krejča – teorba
    Luděk Braný – kontrabas
    Filip Hrubý – klawesyn / organy

Program:

• Johann Joseph Fux (1660–1741)
Ouverture IV. w g
Ouverture,
Rigaudon,
Trio Bourrée,
Da Capo Rigaudon,
Menuet, Passacaglia
z Concentus musico-instrumentalis, 1701
• Johann Joseph Fux
Aria per la Madonna Santissima
Quae est ista tam pulchra tam cara
• František Ignác Antonín Tůma (1704–1774)
Partita C dur
Vivace,
Largo un poco Andante,
Menuet I & II,
Burlesque
• Jan Dismas Zelenka (1679–1745)
Benedictus z Missa Corporis Domini
ZWV 3
• Giuseppe Tartini (1692–1770)
Koncert G dur na flet, smyczki i continuo
Allegro,
Largo Andante,
Allegro
• Jan Dismas Zelenka
Salve regina
na kontrabas, dwoje skrzypiec i continuo
ZWV 139

COLLEGIUM MARIANUM:

Od założenia w 1997 roku praski zespół Collegium Marianum koncentruje się na prezentacji muzyki z XVII i XVIII wieku, zwłaszcza tworzonej przez kompozytorów urodzonych lub działających w Europie Środkowej. Collegium Marianum, jeden z niewielu profesjonalnych zespołów specjalizujących się w tej dziedzinie w Czechach, daje nie tylko występy muzyczne, ale także regularnie realizuje projekty sceniczne.

Kierownictwo artystyczne nad zespołem sprawuje grająca na flecie poprzecznym, Jana Semerádová, która regularnie występuje również jako solistka z wybitnymi orkiestrami europejskimi. Aktywne badania Jany Semerádovej, obejmujące badania stylu barokowego, deklamacji i tańca, pozwoliły jej poszerzyć profil zespołu Collegium Marianum i zaprezentować wielogatunkowe projekty obejmujące barokowy taniec i teatr. Jej wyjątkowe, tematyczne programowanie zaowocowało wieloma współczesnymi premierami, prezentowanej każdego roku, muzyki historycznej.

Zespół współpracował z renomowanymi europejskimi dyrygentami, solistami, reżyserami i choreografami, takimi jak Andrew Parrott, Hana Blažíková, Damien Guillon, Peter Kooij, Sergio Azzolini, François Fernandez, Simona Houda-Šaturová, Benjamin Lazar, Jean-Denis Monory i Gudrun Skamletz. Zespół utrzymuje także długotrwałą współpracę z grupą teatralną Buchty. Owocem tej współpracy były bardzo oryginalne projekty, w tym opera lalkowa Calisto oraz pastoralna opera Händla Acis i Galatea. W 2010 roku Collegium Marianum otrzymało nagrodę za zasługi w jakości i dystrybucji muzyki czeskiej przyznaną przez Międzynarodową Radę Muzyczną UNESCO.

JANA SEMERÁDOVÁ:

Flecistka Jana Semerádová jest absolwentką Konserwatorium w Pradze, Wydziału Filozofii Uniwersytetu Karola (kierunek Teoria i Praktyka Muzyki Dawnej) oraz Królewskiego Konserwatorium w Hadze, w Holandii. Jest również laureatką międzynarodowych konkursów w Magdeburgu i Monachium.

Jana Semerádová pełni funkcję dyrektora artystycznego zespołu Collegium Marianum oraz dyrektora programowego cyklu koncertowego Wieczory Barokowe i międzynarodowego festiwalu Letnie Festiwale Muzyki Dawnej. Prowadzi intensywne badania archiwalne zarówno w kraju, jak i za granicą, oraz nieustannie zgłębia barokowe gesty, deklamację i taniec. Wiele jej unikalnych programów opiera się na połączeniu muzyki i dramatu.

Pod jej kierownictwem Collegium Marianum każdego roku przygotowuje kilka współczesnych premier. Jana Semerádová ma na swoim koncie wiele płyt; jej nagrania z Collegium Marianum są częścią popularnej serii Muzyka XVIII-wiecznej Pragi wydanej przez Supraphon, w ramach której wydała swoje dwie solowe płyty Solo dla Króla i Chaconne dla Księżniczki.

Jana Semerádová występowała na czołowych europejskich scenach koncertowych i festiwalach (takich jak Bachfest Leipzig, Festival Oude Muziek Utrecht, Musikfestspiele Potsdam Sanssouci, Innsbrucker Festwochen, Händel-Festspiele Halle, Centre de Musique Baroque de Versailles, Festival de Sablé, Festiwal Praska Wiosna, Tage Alter Musik Regensburg, Konzerthaus w Wiedniu i Berlinie, Vratislavia Cantans oraz Palau de la Música Catalana). Współpracowała jako solistka z takimi artystami jak Magdalena Kožená, Sergio Azzolini, Alfredo
Bernardini i Enrico Onofri, a także regularnie występuje z Akademie für Alte Musik Berlin, Il Suonar Parlante, Wrocławską Orkiestrą Barokową, Orkiestrą Historyczną i Ars Antiqua Austria.

W 2015 roku uzyskała stopień doktora habilitowanego jako adiunkt gry na flecie na Wydziale Muzyki i Tańca Akademii Sztuk Scenicznych w Pradze. W 2019 roku otrzymała nagrodę Grupy Praskiej Towarzystwa Sztuk i Nauk. W 2020 roku Jana Semerádová oraz Erich Traxler zostali nominowani do nagrody Czeskiej Akademii Muzycznej „Anděl” (w kategorii Muzyka Klasyczna) za płytę Chaconne dla Księżniczki.

TOMÁŠ ŠELC:

Absolwent Uniwersytetu Sztuk Muzycznych w Bratysławie (klasa Petera Mikuláša) i tamtejszego Konserwatorium (klasa śpiewu Alžbety Michálkovej i dyrygentury chóralnej Dušana Billa). Laureat Nagrody im. Frica Kafendy (2020).

Artysta specjalizuje się w repertuarze koncertowym. Jako solista współpracował z takimi zespołami, jak Kanazawa Symphony Orchestra, Johannesburg Symphony Orchestra, Südwestdeutsche Philharmonie, Bamberger Symphoniker, Clemencic Consort, Elbipolis, węgierska Budafoki Dohnányi Zenekar, Orchestre National des Pays de la Loire, Orkiestra Filharmonii Ostrawskiej, Collegium 1704, Musica Florea i słowacka Orkiestra Kameralna im. Bohdana Warchala, występując m.in. w ramach Międzynarodowego Festiwalu Mozartowskiego w Johannesburgu, festiwalu w Santander, „Praskiej Wiosny”, Wratislavii Cantans, Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena w Warszawie, Wielkanocnego Festiwalu Muzyki Sakralnej w Czechach, Festiwalu Muzycznym i Festiwalu Muzyki Dawnej w Bratysławie, Resonanzen w Austrii, Oude Muziek Festival w Utrechcie oraz w Chapelle Royal w podparyskim Wersalu. Jako członek chórów wielokrotnie brał udział w Festiwalu Muzycznym w Szlezwiku-Holsztynie, współpracował też w takiej roli z zespołami Bamberger Symphoniker pod batutą Rolfa Becka, Collegium Vocale Gent Philippe’a Herreweghe, Clemencic Consort René Clemencica, Collegium 1704 Václava Luksa i Capella Mariana pod batutą Vojtĕcha Semeráda.

Artysta jest laureatem wielu konkursów muzycznych, w tym Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Imricha Godina (I nagroda i nagroda za najlepsze wykonanie utworu barokowego, 2006), Konkursu im. Antonína Dvořáka w Karlowych Warach (III nagroda i liczne nagrody specjalne, 2007) oraz „Ad honorem Mozart” w Pradze (I nagroda, 2012).W 2013 r. zadebiutował w Teatrze Narodowym w Brnie rolą Masetta w Don Giovannim Mozarta, w kolejnych latach występował także m.in. w Teatrze Narodowym w Ostrawie (Agamemnon w Ifigenii w Aulidzie Glucka oraz Mistrz Spinelloccio i Amantio di Nicolao w Giannim Schicchim Pucciniego).

Dyskografia artysty (Accent, Serafin, Hänssler Classic, tsARTmusic i in.) obejmuje pieśni Alexandra Albrechta, pieśni biblijne Antonína Dvořáka i Mariana Kittnera, muzykę sakralną kompozytorów słowackich, a także dzieła oratoryjne Jana Dismasa Zelenki, Antonína Reichy i Gabriela Faurégo.

pl_PLPolish
Skip to content