Transmisja:
Wykonawcy:
- Zespół JERYCHO
w składzie:
Bartosz Izbicki — kierownictwo artystyczne
Alicja Sulkowska, Małgorzata Izbicka
Paweł Szczyciński
Mateusz Grzyb, Wawrzyniec Dąbrowski
Stanisław Szczyciński, Łukasz Kalisz - Kapela Jazdowska, Justyna Rekść-Raubo – kierownictwo artystyczne
Justyna Rekść-Raubo – viola da gamba
Paulina Garlińska – viola da gamba
Henryk Kasperczak – chitarrone - Bartosz Izbicki – pozytyw, chalumeau, kierownictwo artystyczne
Opis wydarzenia:
Siedemnastowieczny sarmatyzm cechowało przekonanie o szczególnym zaangażowaniu Boga w losy Rzeczpospolitej, a nabożeństwo do Maryi było najbardziej charakterystycznym aspektem sarmackiej pobożności. Wiosną 1656 roku, w czasie Potopu szwedzkiego Rzeczpospolita niemal w całości została opanowana przez wroga. Król przebywał na południu kraju, broniła się Jasna Góra. 1 kwietnia w katedrze lwowskiej król Jan Kazimierz z rodu Wazów uroczyście wypowiedział te słowa: “Wielka Boga-Człowieka Matko o Przeczysta Panno! Jan Kazimierz z łaski Twego Syna Króla Królów, a Pana mojego i z Twojej łaski Król, u stóp Twoich najświętszych na kolana padając, obieram Cię dzisiaj za Patronkę moją i moich państw Królową…”
Tak oto Maryja została ogłoszona Królową Polski. Nie była to idea nowa, gdyż przez wieki stosunek do Maryi, relacja z Nią, stały się wyznacznikiem polskiej pobożności, jej absolutnie wyjątkowym wymiarem, niespotykanym w innych krajach. Maryja była najbliższą świętą Polaków. Dla Sarmaty matka Boga była również jego matką, krewną i Panią, a przede wszystkim Królową. Rzeczpospolita zaś, znajdując się pod specjalną opieką Maryi była przedmurzem chrześcijańskiego świata, a Polacy czuli się nowym narodem wybranym, który wiernie służył swojej Królowej.
W pieśniach maryjnych z tego czasu zostały skupione wszystkie teologiczne prawdy maryjne. Bogurodzica, a wraz z nią takie pieśni, jak Pod Twoją obronę, Gwiazdo jasności, Omni die dic Mariae formowały dusze i umysły Polaków. Czytali polscy i litewscy szlachcice przed pójściem na spoczynek Różaniec albo inaczej Wianek ku czci Matki Boga (Z pomocą Boga miłego), odmawiali Litanię do Panny Marii, a przed bitwami śpiewali Godzinki (Zawitaj Pani świata), czy Bogarodzicę.
(tekst na podstawie artykułu Pawła Rzewuskiego Matka Sarmatów – osobliwości polskiego kultu maryjnego, Teologia Polityczna 2017)
Program naszego koncertu jest muzyczną ilustracją tej historii. Wykonamy pieśni maryjne znane z tradycji oraz kompozycje z epoki. Będą to utwory G. G. Gorczyckiego, bardzo eleganckie i pełne nobliwej słodyczy, a jednocześnie bardzo przejrzyste w swojej strukturze i harmonii. Są one jakby muzyczną emanacją tkliwych, szlacheckich uczuć skierowanych ku Matce Boga. Wilno będzie reprezentować utwór o wyraźnie twardszym i nieco „dzikim” rysie przekazany przez Zygmunta Lauxmina. Daje on wrażenie pierwotnej, synowskiej gorliwości wobec Maryi. Usłyszą też Państwo kompozycje anonimowe – większa część z nich przypisywana jest Gorczyckiemu, gdyż są zapisane jego ręką w wawelskich partesach. Ich cechą charakterystyczną jest to, że w jednym z głosów cytowana jest melodia tradycyjna. Na koniec zabrzmi Bogarodzica opracowana przez Błażeja Dereya, dominikanina, na cztery głosy. Śpiewakom będą towarzyszyły instrumenty charakterystyczne dla sarmackiego, dworskiego muzykowania – lutnie i viole da gamba oraz pozytyw.
Program:
• Pieśń tradycyjna, opr. B.Izbicki
Z pomocą Boga miłego
• G.G. Gorczycki (1665–1713)
Dignare me laudare te
• Z Godzinek
Zawitaj Pani świata
• Anonim (G.G. Gorczycki?)
Salve mundi Domina
• Zygmunt Lauxmin (1597–1617)
Królowa Polska od Boga obrana –
• Pieśń tradycyjna
Dnia każdego
• Anonim (G.G. Gorczycki?)
Omni die dic Mariae
• G.G. Gorczycki
Tota pulchra es Maria
• Pieśń tradycyjna, opr. B. Izbicki
Pod Twoją obronę
• G.G. Gorczycki
Sub tuum praesidium
• Pieśń tradycyjna, opr. B. Izbicki
Ty, któraś pięknie
• Anonim (G.G. Gorczycki?)
Insignis Mater
• Anonim (G.G. Gorczycki?)
Salve Virgo puerpera
• G.G. Gorczycki, pieśń tradycyjna, opr. B. Izbicki
Ave Maria Gwiazdo jasności
• Anonim
Nitida stella
• Błażej Derey (1587–1666, ok. 1630)
Bogarodzica
BARTOSZ IZBICKI:
Urodzony w 1975, w 1999 ukończył muzykologię kościelną w Akademii Teologii Katolickiej (obecnie UKSW) w Warszawie. W 1996 roku uczestniczył w kursie chorału gregoriańskiego pod kierunkiem M. Pérès’a w Royaumont. W 2006 roku obronił doktorat. W latach 2007 – 2020 współpracował z Instytutem Sztuki PAN – był inicjatorem portalu „Cantus Planus in Polonia”. Napisał też kilka pionierskich artykułów o tradycji chorału gregoriańskiego na ziemiach polskich w XIX wieku. Od 2002 roku pracuje jako organista w Bazylice św. Jana Chrzciciela w Brochowie (miejsce chrztu Fryderyka Chopina). W 2013 roku założył zespół Jerycho, z którym urzeczywistnia swoją wizję muzyki dawnej – zakorzenioną w tradycji i jednocześnie atrakcyjną dla współczesnego odbiorcy.
JERYCHO:
Zespół wokalny posługujący się tradycyjnym idiomem śpiewu sakralnego. Grupa wykonuje historyczne śpiewy polskie i łacińskie stosując improwizowaną polifonię. Kreując nową przestrzeń muzyczną wokół motetów, tropów i sekwencji Jerycho urzeczywistnia wizję żywej tradycji śpiewu praktykowanej do XIX wieku.