1 października - 12 listopada 2023

Międzynarodowy Festiwal Sztuk Dawnych im. Izabeli Branickiej 2023

13. edycja

Festiwal trwał od 1 października 2023 do 12  listopada 2023 r.
Od roku 2021 Festiwal rozpoczął funkcjonowanie w rozszerzonej formule chcąc prezentować najciekawsze zjawiska w wykonawstwie szeroko pojętej muzyki dawnej od średniowiecza aż po wiek XIX. W najbliższych edycjach dodamy również hasło przewodnie kierunkujące ukazywane sztuki dawne.
W roku 2023 Festiwal będzie przebiegał pod hasłem „Muzyka spod strzechy i dworu” prezentując głównie świecką muzykę dawną całej Europy. Rozpoczniemy od Francji i średniowiecznych Pieśni Colina Museta w programie „Wino kobiety i śpiew” Jacka Kowalskiego by następnie zawędrować z zespołem Gaita do średniowiecznej Szkocji i usłyszeć krótką historię szkockich królów, dworów i muzyków XIII i XIV wieku. 8 X upamiętnimy rocznicę śmierci Jana Klemensa Branickiego podczas koncertu „Muzyka Rzeczypospolitej Obojga Narodów” – recitalu klawesynowego z okazji 700 Wilna w wykonaniu Aliny Rotaru (Litwa). Na terenie rozległej Diecezji Wileńskiej, do której należał niegdyś Białystok, współistniało wiele tradycji muzycznych, które ukażą zespoły z Polski i Litwy prezentując pod strzechy podlaskiej i litewskiej – Pieśni Nabożne wykonywane przez lud pogranicza. Eksplorując natomiast muzykę świecką, wystawimy spektakl taneczny Sobieski i Marysieńka – Baletu Cracovia Danza oraz w dzień Imienin Patronki Festiwalu 19 XI operę G.Ph.Telemanna – Pimpinone.

Wszystkie wydarzenia są dostępne bezpłatnie online.
Serdecznie zapraszamy!

PROGRAM FESTIWALU

1 X 2023 (Niedziela) godz. 19:00

Koncert kameralny - "Wino, kobiety i śpiew. Pieśni Colina Muset"

Aula Magna Pałacu Branickich

Wykonawcy:

  • Jacek Kowalski i Klub św. Ludwika

Opis wydarzenia:

COLIN MUSET
Jeden z najbardziej dziś znanych i wykonywanych truwerów – czyli zarazem poetów i pieśniarzy – średniowiecznej Francji. Żył w połowie XIII wieku na pograniczu Szampanii, Burgundii i Lotaryngii. Pozostawił po sobie szereg pieśni, przeważnie zachowanych wraz z notacjami muzycznymi, w których nieodmiennie powraca do tematu zabawy, beztroskiej biesiady i wędrówki po zamkach w poszukiwaniu dobrego „sponsora”. Przeważnie też umieszcza we nich osobisty „podpis” – eksponując samego siebie, wraz z imieniem i przezwiskiem. Tak więc pod względem literackim był przodkiem Villona, Pantagruela i Colas Bregnona – ale jako starszy od nich, jest w zasadzie pierwszym z poetów francuskich, którzy nadawali swojej twórczości tak charakterystyczną aurę autoironii tudzież umiłowania „kobiet, wina i pieśni”. Ponieważ zaś inne źródła o nim milczą, informacje o życiu i twórczości trzeba dobywać z samych utworów. Tak uczynił to Gaston Paris, jeden z klasycznych badaczy dawnej literatury francuskiej: Colin Muset był bez wątpienia zawodowym śpiewakiem. Zimę przepędzał jak porządny mieszczuch z żoną i córką, w domu, w którym nie zbywało na wygodach, gdzie był i pachołek, i służąca; a kiedy nastawała wiosna, wsiadał na konia, objuczonego sakwami, zarzucał sobie na plecy gęśle i smyczek, i wędrował po zamkach, aby zabawiać wielkich panów i damy. Z pewnością grywał dla nich rozmaite utwory, pieśni o wielkich czynach i piosenki o miłości, trybudele i pastorele. Ale pomiędzy nie wplatał własne pieśni, które zapewniały mu wysoką rangę wśród minstreli. Dzieła wszystkie Colin Museta w polskich wersjach językowych ukazały się na płycie Klubu Świętego Ludwika w grudniu 2022.

JACEK KOWALSKI
Pieśniarz, Sarmata, historyk sztuki, miłośnik poezji staropolskiej i tłumacz poezji starofrancuskiej. Śpiewa piosenki własne o dawnych czasach i własne przekłady piosenek z dawnych czasów. Występuje z zespołami: Monogramista JK (instrumentarium klasyczne) i Klub Świętego Ludwika (instrumentarium dawne). Wydał kilkadziesiąt książek, płyt, publikacji popularnych i naukowych związanych z kulturą, sztuką i literaturą dawnej Polski oraz starej Francji.

AGNIESZKA OBST–CHWAŁA
Skrzypaczka i fidelistka, założycielka i kierownik artystyczny zespołu Muzyki Dawnej Sabionetta, działającego od 2004 r. Od 1989 r. związana z Zamojskim Zespołem Muzyki Dawnej Capella all’ Antico. Współpracuje z wieloma zespołami Muzyki Dawnej: Ars Cantus, Dekameron, La Tempesta, Ars Nova, Il Tempo, Klub św. Ludwika, Alta, Zespół Instrumentów Dawnych Narol Baroque oraz z zespołami tańca dawnego. Występuje również z zespołami folklorystycznymi i folkowymi, m. in. z zespołem Swoją Drogą i ZPiT „Zamojszczyzna”. Nagrała wiele płyt z muzyką dawną, folkową oraz muzyką pisaną do przedstawień teatralnych. Jest jednym z założycieli i członkiem zarządu Koła Muzyki Dawnej, działającego od 2010 r. przy Zarządzie Głównym Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków w Warszawie.

TOMASZ DOBRZAŃSKI
Muzyk grający na dawnych i współczesnych instrumentach dętych i szarpanych, współczesnych i historycznych. Kieruje wrocławskim zespołem Ars Cantus, który przygotował liczne nagrania nieznanej muzyki wrocławskiej i śląskiej. Występuje też jako solista. Autor i współtwórca licznych nagrań i publikacji oraz muzycznych opracowań spektakli tanecznych i teatralnych. Dyrektor artystyczny wrocławskiego festiwalu Muzyki Dawnej Forum Musicum. Budowniczy dawnych instrumentów. Dydaktyk i popularyzator muzyki dawnej.

JAN KIERNICKI
Muzyk grający na lutni, arcylutni, średniowiecznej gitternie i lirze korbowej. Śpiewa średniowieczną monodię liturgiczną i polifonię renesansową, doskonaląc się w tych dziedzinach przede wszystkim pod kierunkiem Marcela Pérèsa z Francji. Jest założycielem i kierownikiem artystycznym zespołu Lúthien Consort. Występuje na koncertach i festiwalach w Polsce i za granicą – na Litwie, we Włoszech, Czechach, Francji i Belgii, z zespołami Jerycho, Klubem św. Ludwika, Anią Brodą, Marią Klich, Morgaine, Jackiem Hałasem i Camino Polaco. Organizaror corocznego festiwalu muzyki dawnej Poznań Katharsis Festival.

JACEK MUZIOŁ
Muzyk perkusista współpracujący z różnymi instytucjami artystycznymi (m. in. NFM Wrocław). Założyciel i kierownik artystyczny grupy perkusyjnej Repercussion oraz pomysłodawcą i organizatorem Festiwalu Rytmu Drumbattle. Swoje doświadczenie artystyczne wykorzystuje w pracy z młodzieżą jako nauczyciel perkusji w Zespole Szkół Muzycznych w Legnicy oraz PSM I st. nr 2 we Wrocławiu. W 2011 wraz z grupą wrocławskich perkusistów powołał do życia Fundację Repercussion, która inicjuje wiele projektów kulturalnych, między innymi prowadzi szkołę perkusyjną Drumlinic.

8 X 2023 (Niedziela) godz. 17:00

Muzyka Rzeczypospolitej Obojga Narodów - recital klawesynowy z okazji 700-lecia Wilna - Chiara e lucente stella

Muzeum Podlaskie Ratusz w Białymstoku

Wykonawcy:

  • ALINA ROTARU – klawesyn (Litwa)

Opis wydarzenia:

Pierwsza połowa XVII wieku przyniosła rozkwit kulturowy w Rzeczypospolitej Obojga Narodów. Zapraszano znanych muzyków z całej Europy, których muzyka wybrzmiewała w kościołach, na dworach i w szkołach różnych szczebli. W Wielkim Księstwie Litewskim, odrębne Towarzystwo Jezusowe powstałe w 1608 r. przyniosło rozkwit praktyki i studiów nad muzyką sakralną, a uniwersytet założony w 1579 r. w Wilnie ze swoją znakomitą kaplicą wokalno-instrumentalną, różnymi instrumentami muzycznymi i bogatym zbiorem muzycznym, był również jednym z głównych miejsc wykonawstwa muzycznego i praktyki muzycznej, dotrzymując tym samym kroku muzyce i kulturze Królestwa Polskiego. Badania Aliny Rotaru, za które w 2019 r. otrzymała stypendium Litewskiej Rady ds. Kultury, koncentrują się głównie na badaniu trzech źródeł jezuickiego baroku, w szczególności (Braunsberg, Kraziai i Sapieha). Jednak w tym programie uwypukla ona szerszą przestrzeń muzyki klawiszowej Rzeczypospolitej Obojga Narodów, a także wyróżnione już gatunki „muzyki polskiej” na przykładach rękopisów z Królewca i Wittenbergi oraz rękopisów Dübena.

ALINA ROTARU

Studiowała grę na fortepianie i dyrygenturę chóralną w konserwatorium muzycznym w swoim rodzinnym mieście – Bukareszcie. Po przeprowadzce do Niemiec w 1999 r. studiowała grę na klawesynie u Siegberta Rampe i Wolfganga Kostujaka w Duisburgu, Carstena Lohffa i Detlefa Bratschke w Bremie oraz Boba van Asperena w Amsterdamie. Jako solistka występowała dotychczas w większości krajów europejskich, a także w Japonii, Ameryce Południowej i Stanach Zjednoczonych. Wykłada na Uniwersytecie Sztuk Pięknych w Bremie (Niemcy). Jej solowe nagrania z utworami klawesynowymi J. P. Sweelincka, J. J. Frobergera i angielskich wirginalistów zebrały doskonałe recenzje w prasie muzycznej, co sprawiło, że znalazła się na liście najwybitniejszych klawesynistów młodego pokolenia. Oprócz swojej kariery muzycznej Alina Rotaru jest organizatorem Festiwalu Muzycznego w Bremie od 2013 r., a także pracowała jako producent muzyczny przy kilku produkcjach klasycznych, z których część została wydana w Sony Classical / Deutsche Harmonia Mundi. Alina Rotaru mieszka obecnie w Wilnie na Litwie. Wraz z altowiolistą Dariusem Stabinskasem założyła zespół MORGAINE, który zadebiutował w 2016 r.

15 X 2023 (Niedziela) godz.19:00

Koncert pt. "Kantičkos i Pieśni Nabożne"

Kościół pw. Matki Bożej Fatimskiej w Białymstoku

Wykonawcy:

  • GŠ Ansamblis (Litwa)
  • Starosielskie Bractwo Śpiewacze (Polska)

Opis wydarzenia:

GŠ Ansamblis oraz Starosielskie Bractwo Śpiewacze im. Św. Stanisława wspólnym koncertem zabiera słuchaczy do świata śpiewu tradycyjnego ukazując przenikanie melodii, stylów wykonawczych i tradycji śpiewaczych na styku kultur Litewskiej i Polskiej. To różne języki lecz jedna muzyka, która zbliża i pozwala na wspólnotowe doświadczanie piękna oraz wzniesienia duszy do Boga. Zaprezentowane bowiem zostaną pieśni religijne zaczerpnięte z tradycji katolickiej obszaru Archidiecezji Wileńskiej (do której należał przez wieki również Białystok). Wspólna historia Rzeczypospolitej Obojga Narodów to także zobowiązanie do wzajemnego poznania, kultywowania kontaktów i artystycznej współpracy dzisiaj.

GŠ ANSAMBLIS

Wileński zespół założony w celu zapewnienia oprawy muzycznej liturgii w Sanktuarium Miłosierdzia Bożego w Wilnie. Członkowie zespołu wypełniają swoje zadanie nie tylko śpiewając podczas liturgii, ale także pogłębiając wiedzę na temat miejsca ich posługi, jego przeszłości, czy szeroko pojętej tradycji muzyki religijnej na Litwie. W pracy nad repertuarem czerpią inspirację zarówno z muzyki dawnej, jak i muzyki tradycyjnej. W 2022 roku zespół wydał płytę Clavis Coeli z muzyką liturgiczną z XVIII-wiecznego rękopisu wileńskich bernardynów.

STAROSIELSKIE BRACTWO ŚPIEWACZE IM. ŚW. STANISŁAWA

Zespół działa w Białymstoku od 2013 roku przy Duszpasterstwie Tradycji Łacińskiej Archidiecezji Białostockiej. Za przedmiot swoich zainteresowań i działań przyjął rekonstruowanie i wykonawstwo pieśni tradycyjnej, wywodzącej się z polskich tradycji obrzędowych (ludowych), zwyczajowych i patriotycznych. Zespół corocznie bierze udział w Wieczorach Pamięci Rotmistrza Witolda Pileckiego (od 2014 r.) i w warsztatach śpiewu tradycyjnego oraz koncertach podczas Starosielskiej Majówki (od 2015 r.). W 2019 r. wraz z Zespołem Jerycho i Bartoszem Izbickim inaugurował Międzynarodowy Festiwal Sztuk Dawnych im. Izabeli Branickiej, a także wystąpił podczas Festiwalu Kultury Staropolskiej „Starosielskie Prezentacje”. W 2020 roku wystąpił podczas Dnia Tradycji Rzeczypospolitej i Festiwalu Kultury Staropolskiej „Starosielskie Prezentacje”. Swoim śpiewem uświetnia również Marsze Niepodległości w Warszawie wykonując pieśni patriotyczne i religijne. W roku 2023 realizuje projekt edukacyjny „Warsztaty z Bractwem Śpiewaczym” na Zamku w Pułtusku, skierowany do mężczyzn zainteresowanych śpiewem tradycyjnym, mające na celu integrację środowiska muzycznego i wzajemnego poznania śpiewaków podzielających propagowane przez zespół wartości religijne i patriotyczne.

21 X 2023 (Sobota) godz. 19:00

Koncert kameralny - "Seria niefortunnych zdarzeń - Muzyczna historia średniowiecznej Szkocji"

Aula Magna Pałacu Branickich

Wykonawcy:

  • Gaita (Szkocja)

Opis wydarzenia:

Historia średniowiecznych szkockich królów z dynastii założonej przez Malcolma Canmore’a do Stewartów to seria krótkich okresów stabilności i nadziei, przerywanych katastrofami i nieszczęściem. Osaczeni kłopotami Anglików, Norwegów, papiestwa i najczęściej własnej szlachty, królowie ci rzadko umierali w pokoju.

Program opowiada krótką historię szkockich królów, dworów i muzyków XIII i XIV wieku. Obejmuje muzykę napisaną w Szkocji (St Andrews Music Book, Inchcolm Antiphoner), muzykę ukazującą stosunek innych do Szkocji i inne współczesne źródła, wszystkie przeplatane narracyjnym przeglądem tego fascynującego okresu szkockiej historii i jego związku z muzyką.

GAITA
Szkocki zespół specjalizujący się w muzyce średniowiecznej, który zajmuje się wykonywaniem swojej muzyki w kontekście średniowiecznym. Trzon repertuaru zespołu stanowi świecka i dworska muzyka średniowiecznej Europy – szczególnie ze Szkocji, Francji, Hiszpanii i Włoch.

5 XI 2023 (Niedziela) godz. 19:00

Spektakl taneczny - Sobieski i Marysieńka

Kino Ton w Białymstoku

Wykonawcy:

  • Balet Cracovia Danza

Opis wydarzenia:

Głośny romans, wielka miłość, szczęśliwe małżeństwo i wielka polityka połączyły Jana III Sobieskiego i Marię Kazimierę d’Arquien, zwaną Marysieńką. Niezwykła relacja królewskiej pary, którą znakomicie oddają zachowane do dziś Listy króla Jana do ukochanej żony, stała się inspiracją spektaklu Baletu Dworskiego Cracovia Danza Sobieski i Marysieńka. Głównym motywem przedstawienia są wydarzenia związane z triumfalnym powrotem króla spod Wiednia, którego okrągłą 350 rocznicę obchodzimy w 2023 roku. Językiem tańca i pantomimy ukazane są oczekiwanie na zwycięzcę, wzruszające spotkanie małżonków po długim rozstaniu i wielkie widowisko przygotowane dla męża przez Marysieńkę. Przedstawienie oddaje atmosferę polskiego królewskiego dworu, na którym w XVII wieku przenikały się kultury: polska, francuska i orientalna. Tanecznie rywalizują, więc w spektaklu dworzanie polscy i francuscy, swoje umiejętności prezentują Turcy pokonani przez Sobieskiego i przywiezieni do Rzeczpospolitej. W spektaklu nie brak też odniesień do kultury antyku, tak cenionego w czasach Sarmacji.

Inscenizacja: Romana Agnel, Choreografia: Romana Agnel, Leszek Rembowski, Kostiumy: Monika Polak-Luścińska, Rekwizyty: Maciej Luściński

BALET CRACOVIA DANZA
założony przez Romanę Agnel, tancerkę i choreografa, to jedyny w Polsce profesjonalny zespół tańców historycznych, specjalizujący się w tańcu barokowym. Choreografie komponowane w różnych stylach i technikach, często odtwarzane z dawnych traktatów, kunsztowne kostiumy, a także doskonała muzyka – oto charakterystyka spektakli Baletu. Aktualny repertuar zespołu liczy ponad 20 przedstawień o tematyce od średniowiecza po XX wiek. Zespół propaguje także polską tradycję tańca. Balet bierze udział w wielu prestiżowych wydarzeniach kulturalnych w całej Polsce oraz za granicą. Ponadto Cracovia Danza od 2000 roku organizuje w Krakowie Festiwal Tańców Dworskich, który przyciąga nad Wisłę mistrzów tańca z całego świata. Ważnym elementem działalności zespołu jest także edukacja. Balet kontynuuje działania Baletu Dworskiego „Ardente Sole” oraz działającej pod tą samą nazwą Fundacji, założonej w roku 1998 przez Romanę Agnel. Instytucja powstała z myślą o stworzeniu jak najlepszych warunków pracy dla tancerzy tworzących unikalny, jedyny w Polsce profesjonalny zespół tańców historycznych, mogący poszczycić się wieloma znaczącymi sukcesami artystycznymi i organizacyjnymi oraz osiągnięciami w zakresie popularyzacji kultury wysokiej i edukacji artystycznej.

ROMANA AGNEL
Tancerka, choreograf, pedagog tańca, historyk sztuki; założycielka jedynego w Polsce profesjonalnego Baletu Dworskiego Cracovia Danza (dawniej „Ardente Sole”) – Miejskiej Instytucji Kultury w Krakowie, której jest Dyrektorem Naczelnym i Artystycznym. Absolwentka Społecznej Szkoły Baletowej w Krakowie (klasa prof. M. Mirockiej). Ukończyła historię sztuki na Uniwersytecie Paryskim (Sorbona). We Francji poznała tańce różnych narodów, a także zdobyła specjalizacje w zakresie tańców charakterystycznych oraz historycznych („Le Ballet Légendaire d’Ile de France”, „Le Bal Paré”, VII Konserwatorium w Paryżu, „Thěâtre Baroque de France”). Jest również tancerką klasycznego tańca indyjskiego Bharata Natyam, którego uczyła się u Smt. M. K. Saroja w Madrasie. Współpracowała z wybitnymi osobowościami świata baletu, teatru i muzyki, opracowując choreografie do oper barokowych, klasycznych i staropolskich prezentowanych na scenach w kraju i za granicą. Jest autorką choreografii i ruchu scenicznego do spektakli prezentowanych w wielu teatrach (m. in. Teatr im. J. Słowackiego, Teatr STU, Teatr Ludowy, Teatr „Groteska” w Krakowie; Teatr Nowy im. K. Dejmka w Łodzi; Teatr Rampa w Warszawie) oraz w Operach i Teatrach Muzycznych (m. in. w Theatre Atelier Lyrique w Tourcoimg, Theatre Champs Elysées w Paryżu – Francja; Teatr Konserwatorium w Oberlin – USA; Concertgebouw w Amsterdamie – Holandia; Opera Margrabiów w Bayreuth – Niemcy; Teatr „Pod Palmovkou” w Pradze – Czechy; Warszawska Opera Kameralna, Opera Krakowska – Polska). Artystka współpracowała w wybitnymi muzykami i dyrygentami (E. Stefańską, U. Bartkiewicz, M. Pomianowską, K. Baumannem, T. Karolakiem, Wł. Kłosiewiczem, V. de Kortem, J.-C. Makgoir’em, J. Ter Lindenem, S. Stadlerem, S. Standag’em, K. Weissem) oraz reżyserami (J. Stokalską, L. Adamikiem, A. Carré, K. Dejmkiem, Wł. Nurkowskim, J. Polewką,r. Perytem, A. Weltschkiem, G. Wiśniewskim, K. Zanussim). Romana Agnel jest twórcą większości choreografii do spektakli Baletu Dworskiego Cracovia Danza oraz pomysłodawczynią i Dyrektorem Artystycznym Festiwalu Tańców Dworskich „Cracovia Danza”, który rokrocznie odbywa się na przełomie lipca i sierpnia w Krakowie. Ponadto prowadzi regularne zajęcia z tańców historycznych na Akademii Muzycznej w Krakowie oraz na UMFC – fila w Białymstoku, a także liczne kursy i wykłady w swoich specjalizacjach. Od lat promuje w kraju i za granicą klasyczny taniec indyjski Bharatha Natyam, będąc jednocześnie ambasadorem polskiego i europejskiego tańca w Indiach.

12 XI 2023 (Niedziela) godz. 19:00

Spektakl operowy - G.Ph.Telemann - Pimpinone - opera komiczna

Aula im. Janusza Korczaka Wydziału Nauk o Edukacji Uniwersytetu w Białymstoku, ul. Świerkowa 20

Wykonawcy:

  • Małgorzata Trojanowska – Vespetta (sopran)
  • Maciej Falkiewicz – Pimpinone (bas)
  • Krzysztof Bitdorf – Ferrando Sapermentire
  • Paweł Chomczyk – reżyseria
  • Orkiestra Smyczkowa Zespołu Muzyki Dawnej Diletto pod. dyr. Anny Moniuszko
  • Małgorzata Tarasewicz-Wosik — scenografia
  • Sebastian Łukaszuk — multimedia

Opis wydarzenia:

Najnowszy program Vox Clara wykorzystuj

PIMPINONE
Vespetta, sprytna pokojówka, poszukuje zamożnego i naiwnego męża zdolnego wyrwać ją z upokorzeń plebejskiej życia. Młoda służąca okręca sobie wokół palca starego Pimpinone, który powierza jej klucze do własnej kasy i bierze za żonę. Dziewczyna z przemiłej istoty przeistacza się w prawdziwą jędzę, jej jedynym celem staje się szybki zarobek i dobra pozycja społeczna. Mamy więc do czynienia z farsą okrutną, bez śladu miłosnych złudzeń. Gdy nowa pani domu paraduje po mieście wystrojona w najpiękniejsze suknie, stary mąż drży przed jej piekielnym temperamentem i skrupulatnie planowanymi intrygami.

GEORG PHILIPP TELEMANN (1681-1767)
Wybitny niemiecki kompozytor epoki baroku. Jego życie zdominowane było przez niezwykłą pasję do muzyki, która rozkwitła już w dzieciństwie. W wieku zaledwie 12 lat stworzył swoją pierwszą operę, choć rodzina pragnęła, aby wybrał bardziej stabilny zawód, jego matka skonfiskowała mu instrumenty muzyczne, lecz nie powstrzymało to jego zamiłowania do muzyki. Telemann nie tylko studiował prawo, ale również rozwijał swoje umiejętności muzyczne. Stał się wszechstronnym muzykiem, opanowując grę na wielu instrumentach, takich jak flet prosty i poprzeczny, szałamaja, obój, puzon, organy, klawesyn, skrzypce, viola da gamba i kontrabas. Telemann rozpoczął swoją karierę muzyczną jako dyrektor muzyczny opery w Lipsku w 1702 roku, a później objął stanowisko organisty w Nowym Kościele w Lipsku. Tam założył Collegium Musicum, zrzeszając młodzież studencką, co przyczyniło się podniesienia jego reputacji jako kompozytora i dyrygenta. Kolejne lata kariery muzycznej Telemanna to podróże po Niemczech i angaże na różne stanowiska, w tym kapelmistrza hrabiów Promnitz. W trakcie tego okresu miał okazję poznać polską muzykę ludową i tańce, które stały się inspiracją dla jego późniejszych kompozycji instrumentalnych. W 1721 roku osiedlił się w Hamburgu, gdzie pełnił funkcję kantora i dyrygenta muzyki kościelnej. Tam rozwijał swoją twórczość operową, stając się jednym z najważniejszych kompozytorów operowych okresu późnego baroku. Jego opery były konkurencją dla dzieł Reinharda Keisera, a Telemann stał się czołowym kompozytorem w Hamburgu. Jego znaczenie w historii muzyki jest ogromne. Telemann był jednym z najbardziej płodnych kompozytorów wszech czasów, pozostawiając po sobie ponad 3000 utworów. Jego muzyka była niezwykle popularna za jego życia, choć w pewnym momencie przeszła w cień, by ponownie być docenianą w XX wieku. Telemann utrzymywał kontakty z innymi wybitnymi kompozytorami, takimi jak Händel i Bach, co wpłynęło na ich wzajemne inspiracje i wymianę idei. Telemann również miał okazję zetknąć się z muzyką polską podczas swojego pobytu na dworze hrabiego Promnitza w Żarach. Tam poznał muzykę ludową i taneczne tradycje, co wpłynęło na jego kompozycje, w których można dostrzec polskie motywy. Jego bogata spuścizna muzyczna obejmuje kantaty, msze, pasje, oratoria, opery, suity orkiestrowe, koncerty na różne instrumenty solowe, utwory klawesynowe, sonaty oraz wiele innych. Telemann zasłynął z umiejętności tworzenia muzyki dostępnej dla szerokiej publiczności, co przyczyniło się do jego popularności i wpływu na rozwój muzyki baroku.

MAŁGORZATA TROJANOWSKA
Sopran, absolwentka dwóch specjalności na Wydziale Instrumentalno – Pedagogicznym w Białymstoku Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina – dyrygentury chóralnej oraz śpiewu solowego w klasie prof. Ewy Iżykowskiej. Warsztat wokalny kształciła również podczas kursów z wybitnymi śpiewakami, m. in.: A. Garancią, O. Pasiecznik, I. Kłosińską, M. Rzepką. Jest laureatką wielu konkursów wokalnych, stypendystką Marszałka Województwa Podlaskiego, dwukrotną stypendystką Prezydenta Miasta Ełku, stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Ma bogate i różnorodne doświadczenie zawodowe. Współpracuje z orkiestrami filharmonii w całym kraju, z Orkiestrą Polskiego Radia, Polską Operą Królewską, Operą i Filharmonią Podlaską, Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu. Gości także na festiwalach muzycznych. Jej repertuar obejmuje partie operowe dzieł m. in. Monteverdiego, Händla, Mozarta, Pucciniego, Moniuszki, Czyża, Krauzego; partie kanonicznych dzieł oratoryjnych m. in. Bacha, Mozarta, Haydna, Góreckiego, Kilara, a także liczne pieśni oraz arie i partie operetkowe. Małgorzata Trojanowska współpracuje ze znakomitymi dyrygentami i liderami, m. in. M. Klauzą, M. J. Błaszczykiem, V. Kiradijevem,r. Silvą, B. Akiki,r. Kłoczko, Cz. Grabowskim, J. M. Zarzyckim, A. Klockiem, N. Pavilionisem, P. Deptuchem, M. Wolińską, A. Moniuszko, M. Pastuszką, K. Garstką. Uczestniczyła w prawykonaniach i nagraniach utworów współczesnych kompozytorów polskich, wśród nich m. in. Nocy kruków Z. Krauzego, Requiem I. Zalewskiego, Mszy ełckiej P. Grinholca, Stabat Mater M. Nagnajewicza, Requiem T. Trojanowskiego. Brała również udział w nagraniach płytowych, w tym dwóch płyt solowych: Głos duszy z utworami sakralnymi (R. Sulimą – organy) oraz płyty z pieśniami kompozytorów polskich do słów K. Przerwy – Tetmajera (R. Marat – fortepian). W 2022 roku uzyskała tytuł doktora sztuk muzycznych w dyscyplinie wokalistyka. Współpracuje z Uniwersytetem w Białymstoku oraz Uniwersytetem Muzycznym Fryderyka Chopina.

MACIEJ FALKIEWICZ
Bas, baryton, absolwent Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie na Wydziale Instrumentalno-Pedagogicznym w Białymstoku, w klasie śpiewu solowego Cezarego Szyfmana i Aleksandra Teligi oraz Podyplomowego Studium Pieśni na UMFC w Warszawie. Swoje umiejętności wokalne doskonalił w trakcie kursów prowadzonych przez m. in. Olgę Pasiecznik, Romualda Tesarowicza, Marcello Lippiego, Jadwigę Rappé, Ryszarda Karczykowskiego, Ewę Iżykowską, Marka Rzepkę, Kaia Wessela, Bogdana Makala, Brunę Baglioni. Jako solista brał udział w wielu koncertach i festiwalach. Wykonał partię solową w spektaklu marionetkowym Kantata o kawie J. S. Bacha w Białostockim Teatrze Lalek, w spektaklu Świętoszek Moliera (reż. P. Aigner) współpracując z Akademią Teatralną im. A. Zelwerowicza w Białymstoku oraz w spektaklu Bezbrzeża (reż. r. Drobniuch) współpracując z Grupą Coincidentia. W sezonie 2018/2019 zadebiutował w Warszawskiej Operze Kameralnej partią Bombalo w spektaklu Nocleg w Apeninach S. Moniuszki (reż. r. Skolmowski). Zaśpiewał także partie operowe w Dydonie i Eneaszu H. Purcella, Bastien und Bastienne W. A. Mozarta, Nowym Don Kiszocie S. Moniuszki (reż. P. Chomczyk), Don Pasquale G. Donizettiego (reż. J. Stokalska), Strasznym dworze S. Moniuszki (reż. B. Wiśniewska) podczas 37° Festival Internazionale di Mezza Estate we Włoszech oraz Śródziemnomorskiego Festiwalu Kultur Gminy Kallithea w Atenach oraz Strasznym dworze S. Moniuszki (reż. W. Zawodziński) w Sewilli. Jest laureatem konkursów wokalnych takich jak: Turniej Akademii Muzycznych (II miejsce, 2019), I Ogólnopolski Konkurs Wokalny dla Dyrygentów Dirigere e cantare (I miejsce, 2018), XIX Międzynarodowy Konkurs Wokalny Iuventus Canti, (II miejsce, Vrable /Słowacja/ 2017), I Ogólnopolski Konkurs Wokalny Bella Voce (I miejsce, Busko Zdrój 2017), II Ogólnopolski Konkurs Wokalny im. Krystyny Jamroz (III miejsce, Busko Zdrój 2016), XIII Ogólnopolski Konkurs Moniuszkowski Aria i pieśń wieczorna (II miejsce oraz Puchar Rektora UMFC, Białystok 2015). Obecnie jest artystą Chóru Filharmonii Narodowej w Warszawie oraz instruktorem w Chórze Miasta Białegostoku przy XI LO im. rtm. W. Pileckiego.

KRZYSZTOF BITDORF
Aktor urodzony 25 grudnia 1983 r. w Białymstoku, absolwent Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie Wydział Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku. Aktor teatralny i filmowy. Od 2007 roku aktor Białostockiego Teatru Lalek. Ma na koncie ponad czterdzieści ról. Współpracował z takimi reżyserami jak Piotr Tomaszuk, Paweł Aigner, Paweł Chomczyk, Marian Pecko, Petr Nosalek, Waldemar Raźniak, Tomsa Legierski, Farbizio Montecchi i wielu innych. Współtwórca i stały uczestnik comiesięcznych czytań BTL (a także czytań internetowych). Juror rozlicznych konkursów recytatorskich. Prowadzący autorskich spotkań literackich. Wielokrotny uczestnik Międzypokoleniowego Festiwalu Literatury dla Dzieci „Ojce i Dziatki”. Laureat nagrody „Konkursu na inscenizację dawnych dzieł literatury europejskiej” organizowanego przez Instytut Teatralny i Ministerstwa Kultury. Odznaczony Brązowym Medalem
Zasłużony dla Kultury Gloria Artis.

ANNA MONIUSZKO – DYRYGENT
Ukończyła Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina (specjalność prowadzenie zespołów wokalnych i wokalno-instrumentalnych) oraz Podyplomowe Studium Chórmistrzowskie w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy (2004) otrzymując dyplomy z wyróżnieniem. W roku 2010 uzyskała stopień doktora, w 2014 – doktora habilitowanego w specjalności Dyrygentura, zaś w 2023 tytuł profesora sztuki. W roku 2003 rozpoczęła pracę zawodową w białostockiej Filii AMFC (obecnie Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina). W tym samym roku objęła funkcję II Dyrygenta, a od roku 2017 Dyrygenta Chóru Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku, z którym zdobyła wiele nagród na konkursach w kraju i za granicą, oraz została wielokrotnie uhonorowana nagrodami specjalnymi dla Najlepszego Dyrygenta Konkursu. W roku 2005 założyła Zespół Muzyki Dawnej DILETTO, który specjalizuje się w wykonawstwie utworów epoki renesansu i baroku.
W repertuarze zespołu znajdują się utwory instrumentalne oraz wokalno–instrumentalne epoki baroku, w tym wielkie oratoria: Mesjasz i Izrael w Egipcie G. F. Händla, Oratorium na Wniebowstąpienie, Oratorium na Boże Narodzenie, Oratorium na Wielkanoc autorstwa J. S. Bacha, Oratorium na Boże Narodzenie H. Schütza, a także pasje: Pasja według św. Jana J. S. Bacha i Brockes Passion G. F. Händla oraz ody: H. Purcella – Hail, bright Cecilia! i G. F. Händla Eternal source of light divine. Dorobek artystyczny DILETTO stanowią również wykonania sceniczne dzieł operowych H. Purcella (Dido and Eneas oraz The Fairy Queen), G. B. Pergolesiego (La Serva Padrona), J. Blowa (Venus and Adonis), N. Piccinniego (polskie prawykonanie oper La buona figliuola oraz Il Cavaliere per amore), a także A. Sacchiniego (polskie prawykonanie opery La Contadina in corte). W swej działalności Anna Moniuszko dużą uwagę zwraca na p propagowanie twórczości dawnych kompozytorów polskich, w tym nowo odkrytych, których dzieła wciąż pozostają nieznane szerszej publiczności. W tym nurcie wraz z zespołem DILETTO nagrała dwie płyty: Andrzej Siewiński – opera omnia oraz Dawni Mistrzowie – nowo odkryci, które ukazały się w serii wydawniczej „Polska Muzyka Dawna” (Polish Early Music) prestiżowej wytwórni DUX. Anna Moniuszko jest laureatką Stypendium dla Młodych Twórców (2009) oraz Stypendium dla Twórców Profesjonalnych (2010) ufundowanych przez Prezydenta Miasta Białegostoku. Jest pomysłodawcą i koordynatorem białostockiego cyklu koncertów Muzyka Mistrzów Baroku, prezentujących twórczość dawnych kompozytorów w historycznych wnętrzach Białegostoku. Jest również Dyrektorem Artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Dawnych im. Izabeli Branickiej, którego ideą jest przybliżenie współczesnej publiczności kultury i sztuki z czasów świetności dworu Branickich w Białymstoku. Od 2016 roku pełni funkcję Dyrektora Międzynarodowego Konkursu Chóralnego „Cantu Gaudeamus” w Białymstoku.  W 2016 roku została uhonorowana Nagrodą Artystyczną Prezydenta Miasta Białegostoku za całokształt dotychczasowej działalności artystycznej. W roku 2020 otrzymała Odznaką Honorową „Zasłużony dla Kultury Polskiej”. W 2022 roku otrzymała Nagrodę Artystyczną Marszałka Województwa Podlaskiego w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechniania i ochrony kultury oraz Nagrodę I stopnia Rektora Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. Obecnie pracuje jako profesor na białostockim wydziale UMFC oraz w Zakładzie Artystycznym Wydziału Nauk o Edukacji Uniwersytetu w Białymstoku.

PAWEŁ CHOMCZYK
Aktor, pedagog, reżyser, producent spektakli. Absolwent Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie, Wydziału Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku oraz Uniwersytetu w Białymstoku, Wydziału Pedagogiki i Psychologii. Profesor UwB na Wydziale Nauk o Edukacji, wykładowca na Wydziale Instrumentalno-Pedagogicznym, Edukacji Muzycznej i Wokalistyki Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, Filii w Białymstoku. Prezes zarządu Fundacji Działań Kreatywnych Coincidentia i członek zarządu Stowarzyszenia Promocji Artystycznej. Współtwórca niezależnych teatrów Kompania Doomsday i Grupa Coincidentia oraz sceny teatralnej Solniki 44. Przedstawienia zrealizowane z udziałem Pawła Chomczyka i przez niego współprodukowane były prezentowane na festiwalach teatralnych i scenach impresaryjnych w krajach Europy, Ameryki Północnej i Azji. Jest on laureatem wielu indywidualnych nagród aktorskich (m. in. Grand Prix Festiwalu Paderewskiego w Buffalo/U.S.A, Grand Prix IV Międzynarodowego Festiwalu Kon-Teksty w Poznaniu) oraz nagród przyznanych spektaklom, które współtworzył jako producent i aktor (m. in. The Bank of Scotland Herald Angel i Total Theatre Award na Fringe Festival w Edynburgu). Był stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Młoda Polska. Współpracował jako aktor i reżyser z Teatrem Dramatycznym im. A. Węgierki w Białymstoku, Białostockim Teatrem Lalek, Teatrem Baj Pomorski w Toruniu, Teatrem Rampa w Warszawie, Teatrem Pinokio w Łodzi, Teatrem Polskiego Radia, Teatrem „Kubuś” w Kielcach, Teatroteką Młodego Człowieka, Śląskim Teatrem Lalki i Aktora „Ateneum” w Katowicach, Teatrem Radost w Brnie oraz jako nauczyciel akademicki z Wydziałem Teatru i Tańca Uniwersytetu w Buffalo (U.S.A) oraz Wydziałem Sztuki Lalkarskiej Akademii Teatralnej. Jako członek międzynarodowego Krabat Ensemble prowadzi stałą współpracę z niemieckimi teatrami Lindenfels Westfluegel Leipzig i Figurentheater Wilde&Vogel. W swym dorobku artystycznym, oprócz spektakli teatralnych, posiada również role w słuchowiskach radiowych oraz produkcjach filmowych. Dyrektor artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego w Lesie – LasFest oraz Festiwalu Teatralnego w Lesie – LasKids.

MAŁGORZATA TARASEWICZ-WOSIK
Ur. w Białymstoku w 1976 r. Rzemieślniczka, wytwórczyni i wykonawczyni obiektów, rekwizytów, lalek i kostiumów, scenografka, artystka. Od 1999 r. działa na polu teatralnym w szczególności teatru lalek i formy. Twórczyni projektów jak również, wykonawczyni scenografii dla teatrów alternatywnych, prywatnych i instytucjonalnych w Polsce oraz grup artystycznych międzynarodowych, działająca również na polu własnych poszukiwań w obrębie materiału, faktury, i sztuki konceptualnej. Absolwentka kierunku Technologii Teatru Lalek w Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie Filia w Białymstoku (2018-2021). Studentka II roku studiów magisterskich na Uniwersytecie w Białymstoku kierunek kulturoznawstwo, specjalizacja filmoznawstwo (2021-2023, obrona pracy magisterskiej 10.07.2023). Laureatka III Międzynarodowego Konkursu na formę teatralną/lalkę „Animatus” (2020). Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za wybitne osiągnięcia artystyczne (2020). Laureatka Złotej Maski za najlepszy spektakl dla dzieci „Noniek” województwa Śląskiego (2022).

ZESPÓŁ MUZYKI DAWNEJ DILETTO
Zespół powstał w 2005 roku, jako wyraz zainteresowań i poszukiwań dotyczących wykonawstwa muzyki dawnej. Jego skład tworzą zarówno muzycy wokaliści, jak i instrumentaliści. Kierownictwo artystyczne sprawuje założyciel i dyrygent Anna Moniuszko. W repertuarze zespołu znajdują się utwory instrumentalne oraz wokalno-instrumentalne epoki baroku, w tym wielkie oratoria: Mesjasz i Izrael w Egipcie G. F. Händla, Oratorium na Wniebowstąpienie: Lobet Gott in seinen Reichen J. S. Bacha, a także pasje: J. S. Bacha – Pasja według św. Jana i Brockes Passion G. F. Händla oraz ody: H. Purcella Hail, bright Cecilia! i G. F. Händla Eternal source of light divine. Dorobek artystyczny DILETTO stanowią również wykonaniasceniczne dzieł operowych H. Purcella Dido and Eneas oraz The Fairy Queen, G. B. Pergolesiego La Serva Padrona, J. Blowa Venus and Adonis, N. Piccinniego (polskie prawykonanie La buona figliuola oraz Il Cavaliere per amore) oraz A. Sacchiniego (polskie prawykonanie opery La Contadina in corte). Ideą, która przyświeca artystom wchodzącym w skład zespołu jest prezentacja muzyki dawnej zgodnie z wymogami historycznej stylistyki wykonawczej. W swej działalności DILETTO dużą uwagę zwraca na propagowanie twórczości dawnych kompozytorów polskich, w tym nowo odkrytych, których dzieła wciąż pozostają nieznane szerszej publiczności. W tym nurcie zespół DILETTO, nagrał dwie płyty pt. Andrzej Siewiński – opera omnia oraz Dawni Mistrzowie – nowo odkryci, które ukazały się w serii w wydawniczej „Polska Muzyka Dawna” (Polish Early Music) wytwórni DUX. Zespół bierze regularny udział w festiwalach, w tym m. in.: Wschód Kultury – Inny Wymiar, Festiwal Sztuk Dawnych – Imieniny Izabeli Branickiej, Salezjańskie Lato w Przemyślu oraz Forum Musicum we Wrocławiu.

e dudy i lirę korbową, oba udokumentowane w tradycyjnej muzyce łotewskiej, a także narodowy instrument kokle (rodzaj bałtyckiej cytry skrzynkowej). Dialogi muzyki dawnej i instrumentalne improwizacje są wyjątkowe, tworząc niespotykaną atmosferę, w której przeszłość spotyka się z teraźniejszością.

Schola Cantorum Riga wykonuje chorał gregoriański i inne repertuary muzyki dawnej. Szczególne uznanie publiczności otrzymują programy wykonywane wspólnie z gościnnymi artystami reprezentującymi różne instrumenty: lira korbowa, Dudy, Flet, Duduk, Organy, Marimba, instrumenty perkusyjne, Gitara akustyczna, Saksofon itp.

Schola Cantorum Riga już od ponad dwóch dekad regularnie wykonuje chorał gregoriański i inne utwory muzyki dawnej, opierając swoją interpretację na studiach najstarszych rękopisów neumatycznych. Na przestrzeni lat rozwinęła się w grupę o bardzo szerokim i zróżnicowanym repertuarze. Jej głównym celem jest wykonywanie muzyki na wysokim poziomie artystycznym i profesjonalnym, co znajduje odzwierciedlenie w licznych koncertach grupy na Łotwie i za granicą oraz w jej regularnych projektach nagraniowych. Chociaż Schola Cantorum Riga wykonuje głównie muzykę średniowiecza, okazjonalnie wykonuje również kompozycje współczesnych kompozytorów (Rihards Dubra, Henning Sommerro, Nic Gotham, Renāte Stivriņa itp.), które często są tworzone specjalnie dla zespołu. Jednym z najważniejszych miejsc Schola Cantorum Riga jest Katedra w Rydze, w której zrealizowano niezliczone projekty koncertowe obejmujące muzykę dawną, a także prawykonania kompozycji współczesnych kompozytorów. Grupa regularnie bierze udział w koncertach i festiwalach muzyki dawnej na Łotwie i za granicą, gdzie cieszy się niepodzielną uwagą publiczności we Włoszech, Szwajcarii, Niemczech, Austrii, Belgii, Francji, Polsce, Norwegii, Finlandii, Estonii, Litwie i innych krajach. W 2017 roku Schola Cantorum Riga została nominowana do Łotewskiej Grand Music Award za wybitne wykonanie.

pl_PLPolish
Skip to content