12 XI 2023 (Niedziela) godz. 19:00

Spektakl operowy - G.Ph.Telemann - Pimpinone - opera komiczna

Aula im. Janusza Korczaka Wydziału Nauk o Edukacji Uniwersytetu w Białymstoku, ul. Świerkowa 20

Transmisja:

Wykonawcy:

  • Małgorzata Trojanowska – Vespetta (sopran)
  • Maciej Falkiewicz – Pimpinone (bas)
  • Krzysztof Bitdorf – Ferrando Sapermentire
  • Paweł Chomczyk – reżyseria
  • Orkiestra Smyczkowa Zespołu Muzyki Dawnej Diletto pod. dyr. Anny Moniuszko
  • Małgorzata Tarasewicz-Wosik — scenografia
  • Sebastian Łukaszuk — multimedia

Opis wydarzenia:

PIMPINONE
Vespetta, sprytna pokojówka, poszukuje zamożnego i naiwnego męża zdolnego wyrwać ją z upokorzeń plebejskiej życia. Młoda służąca okręca sobie wokół palca starego Pimpinone, który powierza jej klucze do własnej kasy i bierze za żonę. Dziewczyna z przemiłej istoty przeistacza się w prawdziwą jędzę, jej jedynym celem staje się szybki zarobek i dobra pozycja społeczna. Mamy więc do czynienia z farsą okrutną, bez śladu miłosnych złudzeń. Gdy nowa pani domu paraduje po mieście wystrojona w najpiękniejsze suknie, stary mąż drży przed jej piekielnym temperamentem i skrupulatnie planowanymi intrygami.

GEORG PHILIPP TELEMANN (1681-1767)
Wybitny niemiecki kompozytor epoki baroku. Jego życie zdominowane było przez niezwykłą pasję do muzyki, która rozkwitła już w dzieciństwie. W wieku zaledwie 12 lat stworzył swoją pierwszą operę, choć rodzina pragnęła, aby wybrał bardziej stabilny zawód, jego matka skonfiskowała mu instrumenty muzyczne, lecz nie powstrzymało to jego zamiłowania do muzyki. Telemann nie tylko studiował prawo, ale również rozwijał swoje umiejętności muzyczne. Stał się wszechstronnym muzykiem, opanowując grę na wielu instrumentach, takich jak flet prosty i poprzeczny, szałamaja, obój, puzon, organy, klawesyn, skrzypce, viola da gamba i kontrabas. Telemann rozpoczął swoją karierę muzyczną jako dyrektor muzyczny opery w Lipsku w 1702 roku, a później objął stanowisko organisty w Nowym Kościele w Lipsku. Tam założył Collegium Musicum, zrzeszając młodzież studencką, co przyczyniło się podniesienia jego reputacji jako kompozytora i dyrygenta. Kolejne lata kariery muzycznej Telemanna to podróże po Niemczech i angaże na różne stanowiska, w tym kapelmistrza hrabiów Promnitz. W trakcie tego okresu miał okazję poznać polską muzykę ludową i tańce, które stały się inspiracją dla jego późniejszych kompozycji instrumentalnych. W 1721 roku osiedlił się w Hamburgu, gdzie pełnił funkcję kantora i dyrygenta muzyki kościelnej. Tam rozwijał swoją twórczość operową, stając się jednym z najważniejszych kompozytorów operowych okresu późnego baroku. Jego opery były konkurencją dla dzieł Reinharda Keisera, a Telemann stał się czołowym kompozytorem w Hamburgu. Jego znaczenie w historii muzyki jest ogromne. Telemann był jednym z najbardziej płodnych kompozytorów wszech czasów, pozostawiając po sobie ponad 3000 utworów. Jego muzyka była niezwykle popularna za jego życia, choć w pewnym momencie przeszła w cień, by ponownie być docenianą w XX wieku. Telemann utrzymywał kontakty z innymi wybitnymi kompozytorami, takimi jak Händel i Bach, co wpłynęło na ich wzajemne inspiracje i wymianę idei. Telemann również miał okazję zetknąć się z muzyką polską podczas swojego pobytu na dworze hrabiego Promnitza w Żarach. Tam poznał muzykę ludową i taneczne tradycje, co wpłynęło na jego kompozycje, w których można dostrzec polskie motywy. Jego bogata spuścizna muzyczna obejmuje kantaty, msze, pasje, oratoria, opery, suity orkiestrowe, koncerty na różne instrumenty solowe, utwory klawesynowe, sonaty oraz wiele innych. Telemann zasłynął z umiejętności tworzenia muzyki dostępnej dla szerokiej publiczności, co przyczyniło się do jego popularności i wpływu na rozwój muzyki baroku.

MAŁGORZATA TROJANOWSKA
Sopran, absolwentka dwóch specjalności na Wydziale Instrumentalno – Pedagogicznym w Białymstoku Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina – dyrygentury chóralnej oraz śpiewu solowego w klasie prof. Ewy Iżykowskiej. Warsztat wokalny kształciła również podczas kursów z wybitnymi śpiewakami, m. in.: A. Garancią, O. Pasiecznik, I. Kłosińską, M. Rzepką. Jest laureatką wielu konkursów wokalnych, stypendystką Marszałka Województwa Podlaskiego, dwukrotną stypendystką Prezydenta Miasta Ełku, stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Ma bogate i różnorodne doświadczenie zawodowe. Współpracuje z orkiestrami filharmonii w całym kraju, z Orkiestrą Polskiego Radia, Polską Operą Królewską, Operą i Filharmonią Podlaską, Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu. Gości także na festiwalach muzycznych. Jej repertuar obejmuje partie operowe dzieł m. in. Monteverdiego, Händla, Mozarta, Pucciniego, Moniuszki, Czyża, Krauzego; partie kanonicznych dzieł oratoryjnych m. in. Bacha, Mozarta, Haydna, Góreckiego, Kilara, a także liczne pieśni oraz arie i partie operetkowe. Małgorzata Trojanowska współpracuje ze znakomitymi dyrygentami i liderami, m. in. M. Klauzą, M. J. Błaszczykiem, V. Kiradijevem,r. Silvą, B. Akiki,r. Kłoczko, Cz. Grabowskim, J. M. Zarzyckim, A. Klockiem, N. Pavilionisem, P. Deptuchem, M. Wolińską, A. Moniuszko, M. Pastuszką, K. Garstką. Uczestniczyła w prawykonaniach i nagraniach utworów współczesnych kompozytorów polskich, wśród nich m. in. Nocy kruków Z. Krauzego, Requiem I. Zalewskiego, Mszy ełckiej P. Grinholca, Stabat Mater M. Nagnajewicza, Requiem T. Trojanowskiego. Brała również udział w nagraniach płytowych, w tym dwóch płyt solowych: Głos duszy z utworami sakralnymi (R. Sulimą – organy) oraz płyty z pieśniami kompozytorów polskich do słów K. Przerwy – Tetmajera (R. Marat – fortepian). W 2022 roku uzyskała tytuł doktora sztuk muzycznych w dyscyplinie wokalistyka. Współpracuje z Uniwersytetem w Białymstoku oraz Uniwersytetem Muzycznym Fryderyka Chopina.

MACIEJ FALKIEWICZ
Bas, baryton, absolwent Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie na Wydziale Instrumentalno-Pedagogicznym w Białymstoku, w klasie śpiewu solowego Cezarego Szyfmana i Aleksandra Teligi oraz Podyplomowego Studium Pieśni na UMFC w Warszawie. Swoje umiejętności wokalne doskonalił w trakcie kursów prowadzonych przez m. in. Olgę Pasiecznik, Romualda Tesarowicza, Marcello Lippiego, Jadwigę Rappé, Ryszarda Karczykowskiego, Ewę Iżykowską, Marka Rzepkę, Kaia Wessela, Bogdana Makala, Brunę Baglioni. Jako solista brał udział w wielu koncertach i festiwalach. Wykonał partię solową w spektaklu marionetkowym Kantata o kawie J. S. Bacha w Białostockim Teatrze Lalek, w spektaklu Świętoszek Moliera (reż. P. Aigner) współpracując z Akademią Teatralną im. A. Zelwerowicza w Białymstoku oraz w spektaklu Bezbrzeża (reż. r. Drobniuch) współpracując z Grupą Coincidentia. W sezonie 2018/2019 zadebiutował w Warszawskiej Operze Kameralnej partią Bombalo w spektaklu Nocleg w Apeninach S. Moniuszki (reż. r. Skolmowski). Zaśpiewał także partie operowe w Dydonie i Eneaszu H. Purcella, Bastien und Bastienne W. A. Mozarta, Nowym Don Kiszocie S. Moniuszki (reż. P. Chomczyk), Don Pasquale G. Donizettiego (reż. J. Stokalska), Strasznym dworze S. Moniuszki (reż. B. Wiśniewska) podczas 37° Festival Internazionale di Mezza Estate we Włoszech oraz Śródziemnomorskiego Festiwalu Kultur Gminy Kallithea w Atenach oraz Strasznym dworze S. Moniuszki (reż. W. Zawodziński) w Sewilli. Jest laureatem konkursów wokalnych takich jak: Turniej Akademii Muzycznych (II miejsce, 2019), I Ogólnopolski Konkurs Wokalny dla Dyrygentów Dirigere e cantare (I miejsce, 2018), XIX Międzynarodowy Konkurs Wokalny Iuventus Canti, (II miejsce, Vrable /Słowacja/ 2017), I Ogólnopolski Konkurs Wokalny Bella Voce (I miejsce, Busko Zdrój 2017), II Ogólnopolski Konkurs Wokalny im. Krystyny Jamroz (III miejsce, Busko Zdrój 2016), XIII Ogólnopolski Konkurs Moniuszkowski Aria i pieśń wieczorna (II miejsce oraz Puchar Rektora UMFC, Białystok 2015). Obecnie jest artystą Chóru Filharmonii Narodowej w Warszawie oraz instruktorem w Chórze Miasta Białegostoku przy XI LO im. rtm. W. Pileckiego.

KRZYSZTOF BITDORF
Aktor urodzony 25 grudnia 1983 r. w Białymstoku, absolwent Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie Wydział Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku. Aktor teatralny i filmowy. Od 2007 roku aktor Białostockiego Teatru Lalek. Ma na koncie ponad czterdzieści ról. Współpracował z takimi reżyserami jak Piotr Tomaszuk, Paweł Aigner, Paweł Chomczyk, Marian Pecko, Petr Nosalek, Waldemar Raźniak, Tomsa Legierski, Farbizio Montecchi i wielu innych. Współtwórca i stały uczestnik comiesięcznych czytań BTL (a także czytań internetowych). Juror rozlicznych konkursów recytatorskich. Prowadzący autorskich spotkań literackich. Wielokrotny uczestnik Międzypokoleniowego Festiwalu Literatury dla Dzieci „Ojce i Dziatki”. Laureat nagrody „Konkursu na inscenizację dawnych dzieł literatury europejskiej” organizowanego przez Instytut Teatralny i Ministerstwa Kultury. Odznaczony Brązowym Medalem
Zasłużony dla Kultury Gloria Artis.

ANNA MONIUSZKO – DYRYGENT
Ukończyła Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina (specjalność prowadzenie zespołów wokalnych i wokalno-instrumentalnych) oraz Podyplomowe Studium Chórmistrzowskie w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy (2004) otrzymując dyplomy z wyróżnieniem. W roku 2010 uzyskała stopień doktora, w 2014 – doktora habilitowanego w specjalności Dyrygentura, zaś w 2023 tytuł profesora sztuki. W roku 2003 rozpoczęła pracę zawodową w białostockiej Filii AMFC (obecnie Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina). W tym samym roku objęła funkcję II Dyrygenta, a od roku 2017 Dyrygenta Chóru Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku, z którym zdobyła wiele nagród na konkursach w kraju i za granicą, oraz została wielokrotnie uhonorowana nagrodami specjalnymi dla Najlepszego Dyrygenta Konkursu. W roku 2005 założyła Zespół Muzyki Dawnej DILETTO, który specjalizuje się w wykonawstwie utworów epoki renesansu i baroku.
W repertuarze zespołu znajdują się utwory instrumentalne oraz wokalno–instrumentalne epoki baroku, w tym wielkie oratoria: Mesjasz i Izrael w Egipcie G. F. Händla, Oratorium na Wniebowstąpienie, Oratorium na Boże Narodzenie, Oratorium na Wielkanoc autorstwa J. S. Bacha, Oratorium na Boże Narodzenie H. Schütza, a także pasje: Pasja według św. Jana J. S. Bacha i Brockes Passion G. F. Händla oraz ody: H. Purcella – Hail, bright Cecilia! i G. F. Händla Eternal source of light divine. Dorobek artystyczny DILETTO stanowią również wykonania sceniczne dzieł operowych H. Purcella (Dido and Eneas oraz The Fairy Queen), G. B. Pergolesiego (La Serva Padrona), J. Blowa (Venus and Adonis), N. Piccinniego (polskie prawykonanie oper La buona figliuola oraz Il Cavaliere per amore), a także A. Sacchiniego (polskie prawykonanie opery La Contadina in corte). W swej działalności Anna Moniuszko dużą uwagę zwraca na p propagowanie twórczości dawnych kompozytorów polskich, w tym nowo odkrytych, których dzieła wciąż pozostają nieznane szerszej publiczności. W tym nurcie wraz z zespołem DILETTO nagrała dwie płyty: Andrzej Siewiński – opera omnia oraz Dawni Mistrzowie – nowo odkryci, które ukazały się w serii wydawniczej „Polska Muzyka Dawna” (Polish Early Music) prestiżowej wytwórni DUX. Anna Moniuszko jest laureatką Stypendium dla Młodych Twórców (2009) oraz Stypendium dla Twórców Profesjonalnych (2010) ufundowanych przez Prezydenta Miasta Białegostoku. Jest pomysłodawcą i koordynatorem białostockiego cyklu koncertów Muzyka Mistrzów Baroku, prezentujących twórczość dawnych kompozytorów w historycznych wnętrzach Białegostoku. Jest również Dyrektorem Artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Dawnych im. Izabeli Branickiej, którego ideą jest przybliżenie współczesnej publiczności kultury i sztuki z czasów świetności dworu Branickich w Białymstoku. Od 2016 roku pełni funkcję Dyrektora Międzynarodowego Konkursu Chóralnego „Cantu Gaudeamus” w Białymstoku.  W 2016 roku została uhonorowana Nagrodą Artystyczną Prezydenta Miasta Białegostoku za całokształt dotychczasowej działalności artystycznej. W roku 2020 otrzymała Odznaką Honorową „Zasłużony dla Kultury Polskiej”. W 2022 roku otrzymała Nagrodę Artystyczną Marszałka Województwa Podlaskiego w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechniania i ochrony kultury oraz Nagrodę I stopnia Rektora Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. Obecnie pracuje jako profesor na białostockim wydziale UMFC oraz w Zakładzie Artystycznym Wydziału Nauk o Edukacji Uniwersytetu w Białymstoku.

PAWEŁ CHOMCZYK
Aktor, pedagog, reżyser, producent spektakli. Absolwent Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie, Wydziału Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku oraz Uniwersytetu w Białymstoku, Wydziału Pedagogiki i Psychologii. Profesor UwB na Wydziale Nauk o Edukacji, wykładowca na Wydziale Instrumentalno-Pedagogicznym, Edukacji Muzycznej i Wokalistyki Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, Filii w Białymstoku. Prezes zarządu Fundacji Działań Kreatywnych Coincidentia i członek zarządu Stowarzyszenia Promocji Artystycznej. Współtwórca niezależnych teatrów Kompania Doomsday i Grupa Coincidentia oraz sceny teatralnej Solniki 44. Przedstawienia zrealizowane z udziałem Pawła Chomczyka i przez niego współprodukowane były prezentowane na festiwalach teatralnych i scenach impresaryjnych w krajach Europy, Ameryki Północnej i Azji. Jest on laureatem wielu indywidualnych nagród aktorskich (m. in. Grand Prix Festiwalu Paderewskiego w Buffalo/U.S.A, Grand Prix IV Międzynarodowego Festiwalu Kon-Teksty w Poznaniu) oraz nagród przyznanych spektaklom, które współtworzył jako producent i aktor (m. in. The Bank of Scotland Herald Angel i Total Theatre Award na Fringe Festival w Edynburgu). Był stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Młoda Polska. Współpracował jako aktor i reżyser z Teatrem Dramatycznym im. A. Węgierki w Białymstoku, Białostockim Teatrem Lalek, Teatrem Baj Pomorski w Toruniu, Teatrem Rampa w Warszawie, Teatrem Pinokio w Łodzi, Teatrem Polskiego Radia, Teatrem „Kubuś” w Kielcach, Teatroteką Młodego Człowieka, Śląskim Teatrem Lalki i Aktora „Ateneum” w Katowicach, Teatrem Radost w Brnie oraz jako nauczyciel akademicki z Wydziałem Teatru i Tańca Uniwersytetu w Buffalo (U.S.A) oraz Wydziałem Sztuki Lalkarskiej Akademii Teatralnej. Jako członek międzynarodowego Krabat Ensemble prowadzi stałą współpracę z niemieckimi teatrami Lindenfels Westfluegel Leipzig i Figurentheater Wilde&Vogel. W swym dorobku artystycznym, oprócz spektakli teatralnych, posiada również role w słuchowiskach radiowych oraz produkcjach filmowych. Dyrektor artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego w Lesie – LasFest oraz Festiwalu Teatralnego w Lesie – LasKids.

MAŁGORZATA TARASEWICZ-WOSIK
Ur. w Białymstoku w 1976 r. Rzemieślniczka, wytwórczyni i wykonawczyni obiektów, rekwizytów, lalek i kostiumów, scenografka, artystka. Od 1999 r. działa na polu teatralnym w szczególności teatru lalek i formy. Twórczyni projektów jak również, wykonawczyni scenografii dla teatrów alternatywnych, prywatnych i instytucjonalnych w Polsce oraz grup artystycznych międzynarodowych, działająca również na polu własnych poszukiwań w obrębie materiału, faktury, i sztuki konceptualnej. Absolwentka kierunku Technologii Teatru Lalek w Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie Filia w Białymstoku (2018-2021). Studentka II roku studiów magisterskich na Uniwersytecie w Białymstoku kierunek kulturoznawstwo, specjalizacja filmoznawstwo (2021-2023, obrona pracy magisterskiej 10.07.2023). Laureatka III Międzynarodowego Konkursu na formę teatralną/lalkę „Animatus” (2020). Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za wybitne osiągnięcia artystyczne (2020). Laureatka Złotej Maski za najlepszy spektakl dla dzieci „Noniek” województwa Śląskiego (2022).

ZESPÓŁ MUZYKI DAWNEJ DILETTO
Zespół powstał w 2005 roku, jako wyraz zainteresowań i poszukiwań dotyczących wykonawstwa muzyki dawnej. Jego skład tworzą zarówno muzycy wokaliści, jak i instrumentaliści. Kierownictwo artystyczne sprawuje założyciel i dyrygent Anna Moniuszko. W repertuarze zespołu znajdują się utwory instrumentalne oraz wokalno-instrumentalne epoki baroku, w tym wielkie oratoria: Mesjasz i Izrael w Egipcie G. F. Händla, Oratorium na Wniebowstąpienie: Lobet Gott in seinen Reichen J. S. Bacha, a także pasje: J. S. Bacha – Pasja według św. Jana i Brockes Passion G. F. Händla oraz ody: H. Purcella Hail, bright Cecilia! i G. F. Händla Eternal source of light divine. Dorobek artystyczny DILETTO stanowią również wykonaniasceniczne dzieł operowych H. Purcella Dido and Eneas oraz The Fairy Queen, G. B. Pergolesiego La Serva Padrona, J. Blowa Venus and Adonis, N. Piccinniego (polskie prawykonanie La buona figliuola oraz Il Cavaliere per amore) oraz A. Sacchiniego (polskie prawykonanie opery La Contadina in corte). Ideą, która przyświeca artystom wchodzącym w skład zespołu jest prezentacja muzyki dawnej zgodnie z wymogami historycznej stylistyki wykonawczej. W swej działalności DILETTO dużą uwagę zwraca na propagowanie twórczości dawnych kompozytorów polskich, w tym nowo odkrytych, których dzieła wciąż pozostają nieznane szerszej publiczności. W tym nurcie zespół DILETTO, nagrał dwie płyty pt. Andrzej Siewiński – opera omnia oraz Dawni Mistrzowie – nowo odkryci, które ukazały się w serii w wydawniczej „Polska Muzyka Dawna” (Polish Early Music) wytwórni DUX. Zespół bierze regularny udział w festiwalach, w tym m. in.: Wschód Kultury – Inny Wymiar, Festiwal Sztuk Dawnych – Imieniny Izabeli Branickiej, Salezjańskie Lato w Przemyślu oraz Forum Musicum we Wrocławiu.

Pimpinone, TWV 21:15, to opera komiczna niemieckiego kompozytora Georga Philippa Telemanna z librettem Johanna Philippa Praetoriusa. Dzieło przyniosło kompozytorowi największy sukces operowy w jego karierze, ciesząc się licznymi wznowieniami. W operze nie brak efektów iście farsowych, a wszystko to okraszone kunsztowną muzyką, pełną żywych rytmów i humoru zarazem.


Vespetta, sprytna pokojówka, poszukuje zamożnego i naiwnego męża zdolnego wyrwać ją z upokorzeń plebejskiej życia. Młoda służąca okręca sobie wokół palca starego Pimpinone, który powierza jej klucze do własnej kasy i bierze za żonę. Dziewczyna z przemiłej istoty przeistacza się w prawdziwą jędzę, jej jedynym celem staje się szybki zarobek i dobra pozycja społeczna. Mamy więc do czynienia z farsą okrutną, bez śladu miłosnych złudzeń. Gdy nowa pani domu paraduje po mieście wystrojona w najpiękniejsze suknie, stary mąż drży przed jej piekielnym temperamentem i skrupulatnie planowanymi intrygami.

pl_PLPolish
Skip to content